2012-11-15(17.47)

 


Det är så roligt och sorligt var gång man har Näringslära lektioner i skolan. Idag pratade vi om vitaminer. Och ni vet ju själva att folket tror ju fortfarande att det är bra med frukt. Då skrattar man vart gång och nickar instämmande. Denna gången gick det inte att hålla sig ifrån att fråga ut henne lite. Allt hon säger trillar över varandra. Så ja, frukt är bra för det innehåller C vitamin. Av 100g är 53g c vitamin.

Visst låter det lovande. Men det där söta då? Frågade jag henne varför äta något som har av 100g är 10,8 kolhydrater (vilket är socker).[ Det är mycket för en frukt du inte blir mätt på. ]
Första svarat var: men man ska ej äta för mycket. (Varför äta det alls då?!)
Jag fortsätter att fråga: Det är fortfarande socker, varför inte ta sallad, ärtor m.m?
hennes andre svar var: Det är en naturlig sockerart, därför får du äta det, det är bra för dig. (oh hell no)
Jag fortsätter: Så druvsocker är bra för dig alltså?
Hennes svar: Ja, det är natruligt, gör dig pigg. Själv äter jag 7 olika frukter om dagen (inte konstigt hon är mullig!).

Hur fan kan man lära ut så. Hon sa ju själv att för mycket är inte bra, sen är det bra.
(Rätta mig om jag har fel) 5-10 äpplen är lika mycket som 1 L Coca Cola.


Kommentarer
Postat av: selina

Kunde inte säga det bättre!

2012-11-15 @ 18:23:23
Postat av: Anonym

Hej! Man dör faktiskt inte av att äta en frukt om dagen oavsett vilken diet eller "livsstil" man äter. Kroppen är i behov att få i sig vitaminer. Så länge du äter lchf å tränat så är det okej att äta frukt. Menar dock inte att du ska äta 5 äpple om dagen! Men det är inget man dör av.

Svar: Nej det är klart! Säger bara att du kan få i dig dem på andra sätt.
Utan att få i sig det onödiga sockret.
rthipanda.blogg.se

2012-11-15 @ 18:43:25
Postat av: selina

typ paprika. Innehåller mer vitamin än apelsin. man slipper sockret. syran som skadar emaljen och svider i magen på de med känslig mage och/eller de med magrakarr etc

Svar: Så enkelt! varför fattar inte folk.
rthipanda.blogg.se

2012-11-15 @ 21:14:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0